Családi adókedvezmények 2025. július 1-jétől – mit kell tudni?
A családi adókedvezmény az összevont adóalapot csökkenti, tehát az adózó jövedelme adóalapját mérsékli, ezzel csökkentve az adóterhet.
Jogosultak
Adókedvezmény vehető igénybe azok után a személyek után, akik “kedvezményezett eltartottaknak” minősülnek a szabályok szerint:
A kedvezményeket a munkáltatónál (adóelőleg-nyilatkozatban) vagy az éves SZJA- bevallásban lehet érvényesíteni.
A szülők – ha akarják – megoszthatják a kedvezményt egymás között (pl. egyik szülő egy részét, a másik szülő a maradékot veszi igénybe).
A változások 2025. július 1-jétől
Mértékek emelése
2025.július 1-jétől a kedvezmény összege körülbelül 50%-kal nő a korábbi alaphoz képest.
Az új havi adóalap-csökkentő mérték kedvezményezett eltartottanként:
|
Gyermekek száma |
2025. július 1-től (új mérték) |
Megjegyzés |
|
1 eltartott |
100 000 Ft/hó |
korábban 66 670 Ft/hó |
|
2 eltartott |
200 000 Ft/hó (100.000 Ft/gyermek) |
korábbi 133 330 Ft/hó |
|
3 vagy több eltartott |
330 000 Ft/hó (110.000 Ft/gyermek) |
korábban 220 000 Ft/hó |
Ezek az összegek azt jelentik, hogy gyermekenként a tényleges adóalap-csökkentés:
Tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos gyermekek esetén
Ha a gyermek tartósan beteg, fogyatékos, akkor magasabb kedvezmény jár. 2025. július 1-jétől ezeknél az eseteknél az adóalap-csökkentő mérték kedvezményezett eltartottanként 100 000 Ft/hó.
Azaz ugyanaz az eltartott olyan feltétellel, ha betegség/fogyatékosság fennáll, kedvezőbb elszámolásban részesül.
Automatikusság és teendők